The world is changed. I feel it in the water…

2003 hade vi en idé om att erbjuda läsarna bokens känsla även på nätet. Du vet den där känslan som framkallas när du går in i en bokhandel och låter blicken söka av bokryggar och framsidor. Den där känslan när du tar upp boken, känner in omslaget, vänder på boken och studerar baksidan. När du öppnar upp boken och läser ett par sidor. Kanske ett helt kapitel om du låter dig fångas. Eller låter dig kapitulera inför oemotståndliga bilder i en faktabok, glädjen från en barnbok eller kanske en kokbok som får det att vattnas i munnen. Vi vill locka till läsning.

Vi vet inte om det var så många förlag som trodde på vår idé då. (Ja förutom Piratförlaget då – som alltid legat i framkant, redo att hitta nya vägar. Och Liber såklart – som tidigt tog ett beslut om att göra smakprov av sina läromedel tillgängliga på nätet. Kudos.) Kanske var det för att vi, på den tiden, hade mage att ta betalt för produktion av smakprovet. Inga stora pengar, men väl ta betalt. Hur skulle förlagen få igen dom pengarna?

…I smell it in the air.

Men det var då det.
2009 har förlag och författare en helt annan inställning till nätet som medel för att sprida sina böcker. Bokbranschen har hunnit i kapp och funderar nu över sin framtid och diskussionerna går heta på bloggar och Twitter. Skulle vi vara lite mindre ödmjuka skulle vi kunna säga att bokbranschen har hunnit fatt Smakprov ;-)

Vi skakade följaktligen av oss en gammal och synnerligen omodern affärsmodell under förra året, kliver istället in i landet 2.0 och anammar free. Nu erbjuds helt enkelt alla förlag och författare möjligheten att få sina böcker som härliga, lockande smakprov helt utan kostnad.

Smakprov ska förmedla bokens känsla och locka till läsning.
Men också ses som ett verktyg som gör det enkelt för en ensam författare eller litet förlag att sprida sitt verk på nätet. Eller för ett stort förlag med för den delen.

Kommer smakprov innebära att det säljs fler böcker?
Vi vet att känslan är viktig när man står in för ett köpbeslut. Vi vill tro att bilder, ord som berör och rösten av en uppläsare lockar fram den. Det kopplat till något av det starkaste argument som finns vid ett köpbeslut: rekommendationen från en vän.

Vi tror också att förlagen och författarna tror att de kommer sälja fler böcker med hjälp av smakprov än utan. Ett bevis på det är alla de förlag som nu anslutit sig och skickar över material till oss. Men framför allt vet vi att alla de läsare som läser smakprov av tusentals böcker runt om på nätet, via Internetbokhandlarna, förlagens webbplatser, Facebook, bibliotekens webbplatser, bloggar, Twitter med mera älskar det förlagen och författarna erbjuder när de tillåter oss att producera smakprov.

I feel it in the earth.

Men vi har bara börjat.
Vidareutvecklingen av Smakprov pågår och vi tar gärna emot dina tankar och idéer på hur vi kan bli ännu bättre. Både från ett förlag/författar och ett läsarperspektiv. Vi för dessutom gärna diskussioner med andra nättjänster som precis som vi brinner för boken. För målet är att varje bok ska hitta hem och bli läst. Vare sig det är i formen av en e-bok, pocket eller ljudbok. Köpt från en bokhandel, lånad på ett bibliotek eller mottagen som en gåva av en vän. Vi vill bara att boken ska bli läst. Vi är på bokens sida. Är du?

0 kommentarer ↓

Det finns inga kommentarer här ännu

Skriv en kommentar